1. Narzędzia badawcze
Komisja zaleca, aby zamiast korzystania z formularza Google do prowadzenia badań – nawet anonimowych – wykorzystywać narzędzia dostarczane przez UJ i UJCM w ramach platformy Microsoft (Microsoft Forms) lub systemu ankietowego UJCM (ankiety.cm-uj.krakow.pl).
W formularzach przeznaczonych dla uczestników badania należy wskazywać jedynie adresy e-mail w domenie uj.edu.pl lub cm-krakow.pl.
2. Sposób zabezpieczenia danych badawczych
Zaleca się przechowywanie danych badawczych na komputerach służbowych, dyskach sieciowych UJCM, w Chmurze MS Office UJ (OneDrive) lub na innych usługach dostarczanych przez Ośrodek Komputerowy UJCM, a dane surowe, w formie papierowej powinny być zabezpieczone w budynkach UJ CM, ostatecznie poddane procesowi utylizacji zgodnie z procedurą obowiązująca w UJ CM.
3. Spójność dokumentacji w zakresie przetwarzania danych
Informacje zawarte w projekcie badania powinny być jednoznaczne i spójne.
Jeśli badanie jest anonimowe, należy to jasno wykazać w każdym dokumencie także we wstępie do kwestionariusza ankiety (w tym przypadku nie dołącza się do wniosku Informacji dla uczestnika, Formularza świadomej zgody ani Informacji o przetwarzaniu danych osobowych uczestnika badania).
Dołączenie do wniosku wzoru Informacji dla uczestnika albo wzoru Formularza świadomej zgody narusza anonimowość badania i wymaga załączenia formularza Informacji o przetwarzaniu danych osobowych uczestnika badania wraz ze Zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Jeśli planuje się pobieranie świadomej zgody z podpisem uczestnika to w pkt. 20 formularza wniosku należy zaznaczyć, że dane osobowe będą przetwarzane.
W przypadku badań anonimowych wystarczające jest umieszczenie w nagłówku ankiety (we wstępie do ankiety) krótkiej informacji dla uczestnika o charakterze ankiety – propozycja zapisów zgodnie ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej KEBN
4. Badania retrospektywne, w szczególności dotyczące analizy dokumentacji medycznej
W przypadku takich badań zamiast sformułowań „pacjent”, „uczestnik”, zaleca się używanie zwrotów takich jak „dokumentacja medyczna pacjentów”, „liczba rekordów”, „zbierane będą danie pacjentów w wieku …”
5. Opis przypadków
W ocenie Komisji ds. Etyki Badań Naukowych UJCM opisy pojedynczych przypadków co do zasady nie wymagają opinii Komisji, jednakże inne okoliczności, w szczególności wymogi publikacyjne, mogą powodować konieczność uzyskania opinii Komisji.
Ponadto, Komisja zaleca pozyskanie opinii w następujących sytuacjach:
W związku z powyższym, konieczne jest indywidualne podejście badacza do każdego przypadku.
6. Wnioski składane przez osoby studiujące
System do elektronicznej obsługi wniosków umożliwia składanie wniosków przez doktorantów, doktorantki, studentów czy studentki w imieniu promotora.
W przypadku wypełniania formularza wniosku przez osobę studiującą w pkt. 2 należy wpisać Imię i nazwisko, tytuł/stopień naukowy promotora.
Do wniosku należy dołączyć obowiązkowo:
pozostałe załączniki są zależne od typu prowadzonego badania.
Wzory załączników dostępne są w zakładce zgłoś nowe badanie.