FAQ – informacje dla wnioskodawców

1. Narzędzia badawcze
Komisja zaleca, aby zamiast korzystania z formularza Google do prowadzenia badań – nawet anonimowych – wykorzystywać narzędzia dostarczane przez UJ i UJCM w ramach platformy Microsoft (Microsoft Forms) lub systemu ankietowego UJCM (ankiety.cm-uj.krakow.pl).

W formularzach przeznaczonych dla uczestników badania należy wskazywać jedynie adresy e-mail w domenie uj.edu.pl lub cm-krakow.pl.


2. Sposób zabezpieczenia danych badawczych
Zaleca się przechowywanie danych badawczych na komputerach służbowych, dyskach sieciowych UJCM, w Chmurze MS Office UJ (OneDrive) lub na innych usługach dostarczanych przez Ośrodek Komputerowy UJCM, a dane surowe, w formie papierowej powinny być zabezpieczone w budynkach UJ CM, ostatecznie poddane procesowi utylizacji zgodnie z procedurą obowiązująca w UJ CM.


3. Spójność dokumentacji w zakresie przetwarzania danych

Informacje zawarte w projekcie badania powinny być jednoznaczne i spójne.

Jeśli badanie jest anonimowe, należy to jasno wykazać w każdym dokumencie także we wstępie do kwestionariusza ankiety (w tym przypadku nie dołącza się do wniosku Informacji dla uczestnika, Formularza świadomej zgody ani Informacji o przetwarzaniu danych osobowych uczestnika badania).

Dołączenie do wniosku wzoru Informacji dla uczestnika albo wzoru Formularza świadomej zgody narusza anonimowość badania i wymaga załączenia formularza Informacji o przetwarzaniu danych osobowych uczestnika badania wraz ze Zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Jeśli planuje się pobieranie świadomej zgody z podpisem uczestnika to w pkt. 20 formularza wniosku należy zaznaczyć, że dane osobowe będą przetwarzane.

W przypadku badań anonimowych wystarczające jest umieszczenie w nagłówku ankiety (we wstępie do ankiety) krótkiej informacji dla uczestnika o charakterze ankiety – propozycja zapisów zgodnie ze wzorem zamieszczonym na stronie internetowej KEBN

Wstep-do-ankiety-1.docx


4. Badania retrospektywne, w szczególności dotyczące analizy dokumentacji medycznej

W przypadku takich badań zamiast sformułowań „pacjent”, „uczestnik”, zaleca się używanie zwrotów takich jak „dokumentacja medyczna pacjentów”, „liczba rekordów”, „zbierane będą danie pacjentów w wieku …”


5. Opis przypadków

W ocenie Komisji ds. Etyki Badań Naukowych UJCM opisy pojedynczych przypadków co do zasady nie wymagają opinii Komisji, jednakże inne okoliczności, w szczególności wymogi publikacyjne, mogą powodować konieczność uzyskania opinii Komisji.

Ponadto, Komisja zaleca pozyskanie opinii w następujących sytuacjach:

  1. opis serii przypadków, który będzie podstawą testowania hipotezy badawczej;
  2. opis szczególnych przypadków, które pozwalałyby na identyfikację pacjenta lub znacząco ułatwiałyby tą identyfikację.

 W związku z powyższym, konieczne jest indywidualne podejście badacza do każdego przypadku.


6. Wnioski składane przez osoby studiujące

System do elektronicznej obsługi wniosków umożliwia składanie wniosków przez doktorantów, doktorantki, studentów czy studentki w imieniu promotora.
W przypadku wypełniania formularza wniosku przez osobę studiującą w pkt. 2 należy wpisać Imię i nazwisko, tytuł/stopień naukowy promotora.

Do wniosku należy dołączyć obowiązkowo:

  • CV Kierownika projektu badawczego (podpisane i datowane CV promotora);
  • Lista piśmiennictwa (maks. 10 najważniejszych pozycji piśmiennictwa z zakresu proponowanego badania oraz jego metodologii);
  • Zgoda Kierownika jednostki organizacyjnej na prowadzenie badania (o zgodę powinien wystąpić promotor);
  • Oświadczenie Promotora;
  • Jeśli badanie jest prowadzone stacjonarnie poza UJ CM, konieczne jest dołączenie Zgody Dyrekcji/Kierownika Podmiotu, w którym planowane jest przeprowadzenie badania
    (o zgodę powinien wystąpić promotor; Komisja akceptuje wnioski o wyrażenie zgody na udostępnienie materiałów do pracy dyplomowej z podpisem Dyrektora/Kierownika Instytucji/Jednostki, w której realizowane będzie badanie – w tej sytuacji nie potrzebna jest odrębna zgoda na realizację badania).

pozostałe załączniki są zależne od typu prowadzonego badania.

Wzory załączników dostępne są w zakładce zgłoś nowe badanie.